Saturday, June 30, 2007

Begini Rupanya...

2 comments
Ah.. salahkah seorang ibu itu merasa bimbang tentang keselamatan anaknya? Salahkah seorang ibu mengambil langkah berjaga-jaga terhadap anaknya sebelum berlakunya sesuatu yang tidak diingini? Dan salahkah seorang ibu untuk merasa takut perkara yang sama berlaku pada anak orang lain mungkin akan terjadi kepada anaknya pula? Salahkah?

Oh.. begini rupanya perasaan menjadi seorang ibu. Sentiasa diulit resah jika si anak ditimpa musibah. Sebelum terjadi perkara yang tidak diingini itu pun hatinya tidak tenteram. Mulutnya akan pantas sahaja menegur perlakuan atau tindakan yang dijangka bakal menggegarkan hatinya. Tidak kiralah perlakuan itu dilakukan oleh anaknya ataupun orang lain terhadap anaknya, waima suaminya sendiri.

Aduhai.. betapa remuknya hati seorang ibu itu sekiranya nasihatnya langsung tidak dihiraukan. Hancur luluh rasa hati apabila rasa bimbangnya hanya diperlekeh dan dipandang jijik seperti tahi ayam yang melekat di tapak kasut. Atau bisa sahaja teguran itu dibuang dengan rasa meluat seperti tahi cicak yang menyusahkan seisi rumah. Dirinya seolah-olah kumbang hitam yang tersesat terbang ke dalam rumah dan tiada jalan untuknya keluar. Maka, ia ditangkap, diterbalikkan dan dibiarkan terkapai-kapai meminta untuk dilepaskan. Kumbang hitam terbalik yang menjadi bahan ketawa sinis baik si anak kecil mahupun sang dewasa.

Sokongan dari sang suami diharapkan dapat mengubat hatinya, namun tepisan sang suamilah yang meremukkan jiwanya. Tersepit jiwa, minda dan hatinya apabila sang suami memandang remeh kebimbangannya. Ya, itulah sebenarnya yang menambah rasa tersisih itu. Seorang ibu yang tersepit antara tanggungjawab sebagai seorang ibu dan ketaatan sebagai sorang isteri. Dugaan apakah ini? Meronta-ronta hanya di dalam tak mungkin tampak di mata. Hendak bersuara lebih, takut dikata derhaka. Kalau tidak bersuara, seolah-olah membiarkan sahaja perkara buruk akan berlaku. Bukan mendoakan ia akan terjadi, tetapi waspada yang dicari. Kenapa nasihat itu disalaherti?

Oh, ibu! Bersabarlah. Serahkan pada Yang Maha Esa, Yang Maha Berkuasa, Yang Maha Melindungi. Anak atau suami bukan milikmu, tetapi milikNya. Dia pasti mengerti perasaanmu kerana Dia Yang Maha Mengurniakan telah melengkapimu dengan sifat keibuan. Sifat yang istimewa tiada siapa yang akan mengerti kerana hanya Penciptanya sahaja yang tahu. Berserahlah. Engkau telah melakukan yang terbaik mengikut kemampuanmu. Kemampuan yang bukan sebarangan. Kemampuan yang hampir menandingi had bagimu. Tenangkan fikiranmu dan lapangkan dadamu. Usahlah kau mencampuri urusanNya kerana Dia yang berhak menentukan segalanya. Berdoalah padaNya kerana hanya Dia yang mengawal kejadian di alam ini. Berdoalah yang terbaik buat anakmu dan percayalah kepadaNya kerana kasih sayangNya terhadap dirimu dan anakmu terlalu banyak berbanding kasihmu terhadap anakmu.

Begini rupanya menjadi ibu…

Wednesday, June 27, 2007

Testing Untuk My Pren

0 comments
click




















dia gi sini

Wednesday, June 20, 2007

Zombie Kampung Pisang

0 comments
Semasa di rumah mentua sambutan harijadi Yana, kitorang pinjam DVD Zombie Kampung Pisang dan Jangan Pandang Belakang dari adik ipar. Jadi, memandangkan hari Isnin takde cerita yang menarik di TV3 (kecuali Jackie Chan Project A.. aisehmen melepas nak tengok), maka kitorang bertiga pun pasangla cerita tu sambil menikmati makan malam.

Sebenarnya, dari hari Ahad lagi, Yana dah tengok kulit DVD tu banyak kali. Ditenungnya lama-lama. Aku pulak sibuk bercerita pada keluarga Opahnya kisah dia yang takut nak masuk bilik air di nurseri kerana disangka ada hantu. Padahal lampu bilik air tu yang padam secara tiba-tiba. Bila tengok muka dia yang macam nak gerun tengok kulit DVD tu, Pak Lang Yana terus buat cerita takutkan dia. Gambar tangan pada sampul tu dikatanya hantu. Nanti tangan tu datang malam-malam kat Yana.

Aku taknak Yana takut, aku cakap kat dia.. "Kartun je.. bukan hantu."

"Kartun je kan? Bukan hantu, kan ibu? Kartun je..."

"A ah.. kartun je. Yana tak takut lah kan?"

Pak Lang Yana terus-terusan menakutkan dia. Dan Yana terus-terusan menafikan perasaan takut dia. "Bukan hantu.. kartun je.." Sambil matanya masih terpaku pada sampul DVD tu.

Semasa menonton DVD tu, Yana duduk kat belakang aku sepanjang masa. Dia kata kartun je, dia tak takut. Tp bila aku suruh duduk atas riba aku dia taknak. Aku ketawa terbahak-bahak tengok cerita yg kelakar tu, dia pulak tengok dengan wajah begitu serius.

"Yana takut ke?"

"Takdelah.." Tapi muka dia serius je dan macam tension je. "Kartun je.."

Ada ketika bila watak betul-betul kelakar (bagi budak berumur 3 tahun), dia ketawa jugak. Tapi banyak masa risau jugak aku tengok muka dia yg serius tu..hehe..

Malam tu, dia taknak tidur kat katil dia. Dia tak boleh lelapkan mata. Kitorang bagi dia kelonggaran tidur sebelah aku, dengan syarat esoknya dia tidur di bilik sendiri. Yana angguk dan tak sampai berapa minit dia baring di sebelah aku, dia pun lelap.

Pagi ini (selepas 2 hari), dia masih takut nak masuk bilik air seorang diri walaupun dia tak habis-habis cakap pada diri dia "kartun jee...".

Yg pasti kitorang kena pastikan dia dah tidur untuk menonton Jangan Pandang Belakang. Takkan nak tengok tengah malam kut? Alahaii... ni yang aku lemah ni...

Happy To You Jadi..!

0 comments
Ahad lalu, 17 Jun 2007 harijadi Yana, merangkap Father's Day. Kitorang celebrate di rumah Opah Yana je. Menu simple satay ayam dan daging, Domino's Pizza dan kek coklat. Tu pun buat aku melantak puas-puas.

Kitorang memang dah bagitahu kat Yana pasal harijadi dia. Amboi.. sejak diberitahu tu.. 2 hari sebelum dia dah mula rasa excited dan menyanyi-nyanyi lagu birthday. Pagi Ahad dapat SMS dari Abang Ezriq and Ean pun tersengih-sengih seronok.

"Ibu.. hari ni happy to you Yana." Katanya pada hari Sabtu.

"Bukan harini.. esoklah." Kataku.

"Ooo.. esok... ooo.." Lepas tu dia menyanyi tak sudah-sudah.

"Happy To You Jadiiiii.. Happy To You Jadiiii..."

Aku cakap.."Bukanlah.. Happy Birthday To You...takpun Selamat Hari Jadi" Adeh mana punya lirik.

Bila teringat lirik Yana, aku dengan Abangku pun menyanyi ikut lirik dia tu. "Happy To You Jadi... Happy To You Jadi..."

"Ibu.. bukanlah. Bukan Happy To You Jadi. Samat Hari Jadi.. aaa...Samat Hari Jadi.."

Pulak dah.. kita pulak yang salah...toingggggg...

Thursday, June 14, 2007

Memori Pokok Ceri - Langkah Pertama

0 comments
Dalam tahun 1995-1997, sepanjang tempoh belajar di kolej, aku masih belum mengenal Internet. Kalau ada pun Internet di kolejku ketika itu hanyalah pada penghujung semester akhirku di situ. Itupun atas inisiatif pensyarah yang mendaftarkan Internet di makmal komputer dan aku percaya ketika itu mereka menggunakan perkhidmatan dial-up.
Itupun menurut cerita rakan-rakan yang prihatin tentang kewujudannya, mereka terpaksa berbaris panjang untuk menggunakan Internet.

Jadi ketika itu, aku tak tahu apa itu e-mail, laman web apetah lagi blog. Rujuk sini untuk sejarah blog, http://en.wikipedia.org/wiki/Blog. Ketika itu, aku hanya menulis secara manual di dalam diari hanya untuk suka-suka (seperti juga sekarang), atau untuk sessi luah bicara diri :D.

Dalam kebosanan dan kedinginan di pejabat ini, biasanya aku akan mula rindukan saat-saat aku berada di Pullman, Washington semasa aku mendapatkan ijazahku. Aku memang sering merindui saat-saat ketika berada di sana. Tidak keterlaluan jika aku katakan, aku begitu menghargai setiap detik di sana sehinggakan apabila aku terasa sedih, down, demotivated, aku akan merasa gembira apabila mengingat suasana dan pengalaman ketika di sana.

Bukan aku tak cintakan negara sendiri, tetapi pengalaman berada di rantau orang itu sudah pasti tidak sama dengan pengalaman lain. Memandangkan aku tidak mempunyai blog pada masa itu, pengalaman-pengalaman atau segala kenangan di sana hanya terpahat dalam ingatanku sahaja. Diari yang ada pun sudah kubuang. Kalau ada pun hanyalah luahan rasa sunyi ketika di sana, bukannya pengalaman indah yang sering terbayang di mata.

Di kesempatan ini aku akan menulis memori itu bila aku rasa ingin melakukannya. Manalah tahu cerita-ceritaku nanti akan memberi inspirasi kepada yang membaca atau setidak-tidaknya kenangan itu tersimpan secara digital di sini. :D
Sekiranya blog ini masih bertahan dan umurku panjang, dapatlah kuceritakan pengalamanku kepada cucu cicitku nanti.. haha berangan.

Wednesday, June 13, 2007

Mulut Dia Je Camtu...

0 comments
"... tapi hati dia baik. Bagi duit, bagi hadiah."

"Dia memang bising sikit, tahankan sajelah. Tapi hati dia baik suka tolong orang."

"Sabarla ye.. mulut dia je macam longkang, tapi hati baik tu."

Dan banyak lagi ayat-ayat lain penyedap rasa mengubat kedukaan dan kemarahan hati kita bila berdepan dengan si mulut laser atau si murai tercabut ekor :D.

Setuju ke? Setiap orang ada pandangan masing-masing. Tapi, aku.. dari dulu hingga kini, setakat ini, aku tak bersetuju dengan kenyataan-kenyataan penyedap hati, jantung, limpa atau pankreas tu semua. Aku tak percaya!

Bagi aku, apa yang keluar dari mulut tu adalah apa yang terzahir dari niat di hati.. tambah-tambah kalau "slip of the tongue" atau terlepas cakap. Mengapa aku tak setuju?

1. Kita tak dibenarkan menyakiti hati orang samada perbuatan atau percakapan kita. Jadi apakah kita berhak melongkangkan mulut kita semata-mata kita dah banyak bagi sumbangan pada orang itu? TIDAK. Dan oleh itu, mulut busuk lagi laser takkan dapat mewangikan telinga dan hati yang terguris.

2. Seperti yang kukata tadi, apa yang keluar dari mulut adalah dari hati. Jadi, aku tak rasa ia menggambarkan hati orang tu cukup baik.

3. Kalau hati dia baik, dia akan mencuba sedaya upaya menjaga hati dan telinga orang yang mendengar percakapannya. Kalau cakap main lepas je, adakah dia mempunyai hati yang cukup baik?

4. Sesuatu sumbangan, pemberian atau hadiah mestilah disertai dengan bukti keikhlasan. Salah satunya adalah bermulut manis. Kalau mulut laser peringkat 8, orang takkan ingat sumbangan tu sbb bila hati terguris, berkecailah dan remuklah segala sumbangan tu semua.

5. Kerana pulut, santan binasa. Kerana mulut, badan binasa.

Namun, aku masih ingat sumbangan seseorang itu atas dasar mengenang budi dan jasa. Sebab mak abah aku ajar macam tu.

Apa-apa pun, kita boleh elakkan mulut kita dari berbau longkang dengan mengaplikasikan kepintaran emosi (EQ) yang tinggi. Semoga berjaya memiliki mulut yang wangi dan manis.

Tuesday, June 05, 2007

Independent

0 comments



I had my lunch with my colleagues at Railway today instead of having it in the office. We call it Railway because it was a railway, I don't know when but maybe more than 30 years ago. Now there's no more train but a row of stalls that sell delicious foods and drinks.






One of my friends asked about the other colleague who always had his lunch outside. The other friend said that maybe he was having his lunch with his wife. Then he said that he had advised the guy to take a very good care of his wife as she is pregnant right now.

Upon hearing that, I felt a little bit annoyed. It's not that I was being jealous but I thought why in the world a wife should make trouble just to get attention from her husband? Yes, we need attention especially in our first trimester of pregnancy, but that's not an excuse to trouble our husband, that he needs to having lunch with us all the time.

I said to my friends.. it's all the tactics actually, and most women are being opportunist when they are pregnant. I told them, yes we need our husbands to be caring, but as a mother or mom-to-be we also can't be emotional all the time. It can affect the baby.

There are lots of other examples too, like asking our husbands to pick us up from the office everyday, whereas we can go home ourselves. It's ok if they love to do it, but don't you think if we can make it ourselves there's much relief on their side?

Women always make noise and firmly say that we are independent and strong. Please.. don't just say it.. make it really happen.
 

Aku, Dia dan Lagu Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal


This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates