Friday, January 29, 2010

Tanggungjawab

0 comments

Kenapa ada orang tidak mahu mengambil tanggungjawab?

1.  Tiada keyakinan diri
2.  Malas
3.  Malu
4.  Sibuk
5.  Bebanan
6.  Pelupa
7.  Jahil
8.  Berfikiran negatif
9.  Tidak bertanggungjawab
10. Takut

Bagaimana mengatasi elemen-elemen negatif di atas?  Bagi aku, tanamkan sifat rajin, buang rasa malas, insya-Allah yang lain-lain akan dapat diatasi.  Bila rajin :
1)  Boleh pergi kursus motivasi meningkatkan keyakinan diri.

2)  Sifat malas akan hilang.

3)  Menghapuskan bisikan-bisikan yang mengatakan kita poyo atau gila kuasa.  Orang yang mengatakan kita poyo itulah yang akan menjadi poyo bila memegang tanggungjawab.  Teruskan untuk mengamalkan "Teknik Menghilangkan Malu Dari Ponorogo" - sila rujuk buku Detektif Bertudung Hitam oleh Bahruddin Bekri.

4)  Mencari masa lapang atau belajar menguruskan masa.  Jadi Perdana Menteri lagi sibuk!

5)  Tanggungjawab menjadi minat, bukan bebanan.  Badan pun rasa lebih ringan.

6)  Selalu membuat catatan supaya tidak lupa.

7)  Selalu belajar dari yang lebih berpengalaman dan berpengetahuan.

8)  Sifat positif akan mengecas di dalam diri.

9)  Minda "kalau aku tidak buat, siapa yang akan buat" akan mengelakkan kita bergantung dan berharap orang lain akan membuatnya.  Contoh, ambil tanggungjawab untuk memberhentikan kenderaan bagi memberi laluan kepada pejalan kaki melintas.  Cuba tengok, jika tidak buat, ada orang lain buat?

10) Hilangkan perasaan takut dengan melengkapkan diri dengan ilmu.  Percayalah, ilmu adalah kuasa!  Gaban tidak akan bertukar dalam 2.5saat sekiranya dia tiada ilmu bagaimana untuk menukar dirinya.

Tuesday, January 26, 2010

Mimpi Jadi Kenyataan

4 comments
Rasanya tidak sampai seminggu aku hendak bermimpi mendapat buku percuma dari seorang yang shopaholic buku.  Akhirnya mimpi jadi kenyataan hujung minggu baru-baru ini.


Aku yakin ramai orang akan cemburu kepadaku.  Sungguh baik hati saudari ini membelikan aku.. ehem.ehem.. :
1)  9 Nyawa - RAM (diberi pada hari Jumaat selepas beliau selesai melakukan facial di Amcorp Mall)
2)  Quranic Law Of Attraction - Rusdin S. Rauf
3)  Pilih Jangan Tak Pilih - Azzah AR


Buku (2) dan (3) disambar pada hari Sabtu tanpa menghiraukan wang di dalam dompet (oh tentulah beliau mengira dulu jumlah wang, nanti malu pula dengan Tuan Haeqal yang menjadi juruwang).  Beliau suka menyalahkan orang yang mencipta istilah "Impulse Buying", istilah untuk pembeli yang tidak sengaja membeli.



Terima kasih Puan Kurma.. kao memang baik.  Itulah sebab suami kau sayang banget ..aku pun sayang pada kao jugaaa.  Nanti aku masakkan kurma untuk kau ya?


Tuesday, January 19, 2010

Bila Ulat Keluar

0 comments
Geli atau tidak?  Kalau seekor ulat mungkin tidak diendahkan.  Bagaimana jikalau ulat itu banyak seperti dalam rancangan Aduan Rakyat TV3 Ambil Berat minggu lepas?  Aku pasti satu kampung berjoget-joget kegelian.  Ulat kalau banyak bisa menggegar satu Lembah Klang.


Sama juga kalau yang sejenis ulat ini keluar.  Diam-diam ulat ini mula menyerang dan bakal meninggalkan virus.  Ulat ini akan memastikan virus terus tersebar melalui genetik sehingga keturunan yang akan datang.  Jangan risau, virus daripada ulat ini tidaklah merbahaya seperti H1N1, B1N1 atau JE.  Malahan, virus ini akan memastikan penawar virus-virus lain termasuk HIV terhasil dan seterusnya membentuk generasi lebih tinggi sifat mahmudahnya, insya-Allah.


Ya, 16 Januari 2010 hanyalah satu permulaan bagi golongan ulat ini untuk bertindak.  Sebagai salah satu ulat yang terlibat, aku dapat merasakan gelombang yang kami hasilkan mampu menarik sokongan ramai.  Buat ulat-ulat buku di luar sana, kalian tidak keseorangan lagi.  Teruskanlah tabiat kalian membawa buku atau apa sahaja bahan bacaan walaupun kalian mungkin tidak membacanya.  Sekiranya kalian ulat yang shopaholic, teruskan sahaja membeli-belah tanpa rasa bersalah.  Buktinya?  Lihat ini .


Aku sudah mengantuk.  Aku hendak bermimpi mendapat buku-buku percuma dari ulat yang shopaholic.



Friday, January 15, 2010

Puasa Facebook

3 comments
Sudah 2 hari. Rabu dan Khamis. Sebelum fajar menyinsing aku telah berniat,


"Sahaja aku berpuasa Facebook sepanjang di pejabat kerana Allah Taala."


Alhamdulillah, lepas terbenam matahari aku melantak Facebook dengan lahapnya. Hari ini disebabkan aku bercuti, aku tidak berpuasa Facebook.. lemak Facebook mula berkumpul.


Ini hanya latihan meningkatkan jati diri.  Hanya ada kena-mengena dengan aku yang masih hidup dan bakal mati.












Baca@LRT 16 Januari 2010

5 comments
Insya-Allah, sebelum cicak batu bangun besok, aku dan Yana akan ke LRT semata-mata untuk membaca.  Kempen ini menggalakkan penumpang membaca apa sahaja bahan bacaan di dalam LRT.  Kalau dulu mungkin orang fikir siapa membaca dalam kenderaan awam tu skema dan macam agak memalukan atau perasan poyo.  Kini, membaca di mana-mana adalah trend dan akan terus menjadi trend yang cool macam aiskrim Mat Kool.  Takpun cool macam Kumpulan Kool masa 3 minit pertama persembahan mereka.  Cool juga seperti menyedut aiskrim Malaysia perisa asam boy berharga 10sen yang dibeli dari rumah makcik di sebelah sekolah Fardhu Ain di kampung dulu.


Apa kena buat?  Sila baca tentatif di sini .  Senang cerita, kerjanya membaca dari Terminal LRT Gombak sampaila ke stesen Kelana Jaya, lepas itu boleh balik.  Selalu membaca atas katil atau atas sofa depan tv.  Kali ini kita membaca dalam LRT.  Agak-agak rasa nak pening, rehatla sekejap.


Apa perancangan aku untuk perjuangan ini?  Aku paling risau kalau aku rasa lemas dalam LRT.  Jadi aku sudah membuat beberapa persiapan:
1)  Membuat senaman (memang dah jadi rutin sempena azam baru), supaya tekanan darah aku optimum.


2)  Membaca dengan meletakkan buku sama level dengan mata.  Ini petua Siti Rahmah, kalau berjaya, beliau boleh digelar Doktor Mabuk Membaca Dalam Kenderaan Bergerak.


3)  Bersarapan dengan kismis, susu, roti dan pembekal tenaga yang lain.


4)  Membawa bersama barang-barang kecemasan seperti :
a) agen-agen pernafasan seperti buah limau dan minyak angin.
b) ini persiapan barisan belakang iaitu membawa plastik beg yang tebal, 4 keping (untuk aku dan Yana)...
c) sebotol air kosong.


5) Mendapat tidur yang secukupnya supaya bekalan oksigen sampai ke otak.


6) Tidak membawa wang yang banyak kerana takut kalau aku gugur di KLCC atau Ampang Point, aku membeli-belah pula.


Buku apa aku hendak baca nanti?  Yana kata nak bawa komik Galeri Ilmu-Azam Syaitan.  Aku mungkin bawa novel atau majalah.  Tak kisahlah janji aku nampak cool.













































Tuesday, January 05, 2010

Memecah Kebuntuan

4 comments
Apa yang aku buat pagi-pagi buta begini?  Buta ke pagi ini?  Kenapa pagi dikatakan buta?  Malam pun orang kata buta juga.  Apalah salah pagi dan malam dikatakan buta?  Adakah kerana pagi dan malam tiada mata?  Jangankan mata, kaki dan telinga pun tiada.  Kenapa tidak dikatakan malam pekak atau pagi kudung?


Sebenarnya aku hendak mencari idea.  Tiba-tiba aku pun dapat idea.  Walaupun idea yang datang ini bukan idea yang dicari tetapi aku rasa ia boleh memberi idea yang dicari pada waktu lain.  Mungkin juga idea ini bisa menggegar urat saraf orang lain yang bakal menerima idea segar.  Ideanya adalah aku hendak cerita sesuatu.


Sewaktu aku sedang khusyuk menatap skrin komputer di pejabat (aku tatap sahaja kerana komputer aku agak biol sebiol diriku ketika itu), aku mendapat panggilan dari ibu mertuaku.  Beliau memberitahu ada kad untukku dari G.D.E.X sampai ke rumahnya.  Mungkin ibu mertuaku tidak perasan kehadiran posmen maka kad tersebut ditinggalkan.  Di atas kad itu tertulis Sistem Televisyen Malaysia.  Eh, itu TV3 tu.  Seingat aku, kali terakhir aku melibatkan diri dengan TV3 (pertama kali sebenarnya), adalah 2 tahun lepas ketika membawa Yana audition sebuah rancangan kanak-kanak.


Keesokan harinya Abangku menuntut kiriman tersebut di GD Express.  Aku telah memaksa Abangku membuka sampul surat itu walaupun beliau pada mulanya berkeras agar aku membukanya sendiri di rumah.   Aku memang tidak sabar.  Kalau surat biasa kenapa perlu guna courier begitu?


Sebaik sahaja mengetahui isinya aku rasa macam nak melompat dan berlari-lari itik di situ juga.  Memang aku tak sangka sama sekali skrip kemetot 30 saat aku terpilih.  Sketsa sempena kempen Senang Dengan ICT oleh MSC-Hot FM itu telah kuhantar lebih 3 bulan lalu.  Aku hantar 2 sketsa, tak tahulah mana satu yang terpilih.  Aku sendiri sudah menyangka aku tidak berjaya walaupun dalam hati pernahlah juga berharap.  Angin tidak ribut pun tidak, langsung tiada sebarang pemberitahuan, rupa-rupanya aku perlu menyemak sendiri keputusan di sini http://www.hotfm.com.my/menangke/?view=archives&month=11&year=2009 .


Alhamdulillah.. syukur...syukur.. terima kasih HotFM.. terima kasih MSC.. terima kasih Abangku dan rakan-rakan atas dorongan.  Bagi aku ini adalah penutup 2009 dan pembuka 2010 yang amat baik.  Harap-harap gambar-gambar ini bisa memberi inspirasi kepada diriku dan rakan-rakan lain hehe...


RM195 daripada ongkos itu telah selamat dilaburkan ke Digital Mall.  Oklah kan, daripada aku beli lipstik bukan boleh dimakan pun.





Cek yang telah diterima ;-)









Please meet Black Balau from Digital Mall, 250GB portable HD idaman.




 
 

Aku, Dia dan Lagu Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal


This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates