Wednesday, October 10, 2012

Pengakuan & Berhati-hati

4 comments
Walaupun saya orang IT, saya juga manusia.  Saya telah terpadam satu posting hari ini.  Jadi saya kena taip semula.  Perasaan saya ketika ini, seperti minum air kosong ketika tidak haus  (mencilok ungkapan Tuan Bahruddin Bekri dalam buku Penulis Yang Disayang Tuhan).

Sebenarnya, saya hendak cerita tentang logik dalam membuat kesimpulan.

Contoh 1
Premis 1 :  Kelas A pandai
Premis 2 :  Ahmad pandai.
Kesimpulan :  Ahmad dari Kelas A  (Kesimpulan ini salah kerana tidak semestinya Ahmad dari Kelas A dan tidak semestinya hanya kelas A yang pandai).

Contoh 2
Premis 1 :  Kelas A pandai
Premis 2 :  Ahmad dari Kelas A
Kesimpulan :  Ahmad pandai  (Kesimpulan ini betul kerana Ahmad dari kelas A dan sudah dinyatakan Kelas A pandai).

Dalam mentafsir hadith, kita mesti berhati-hati supaya tidak membuat generalization seperti Contoh 1 di atas.  Eloklah kita berguru dengan yang alim dalam bidang tersebut.

Huii... tawarnyaaa air ni!  Rasa sudah tidak boleh telan.  Ok..chow!


Tuesday, October 09, 2012

Bahagiaku Di Sini

2 comments
Tajuk macam apa je, kan?  Sebenarnya sengaja saya hendak kongsikan satu laman web yang boleh membuatkan saya lupa sebentar masalah dan kekusutan kepala saya.

Walaupun kadang-kadang yang ditanam tidak menjadi, jiwa pekebun arwah Abahku mungkin mengalir di dalam diri.  Tidak dapat tanam pokok, tengok gambar pokok pun sudah seronok.

Bagus laman web ini.  Bukan sahaja pemiliknya menjual biji benih pokok, tetapi  yang penting ia memberikan tips-tips untuk orang bertangan panas.  Ada orang tangan panaskah?  Kalau bersalam melecur pula tangan.  Takutnyeee...

Malaslah cakap banyak.     Check this out...http://www.tanamsendiri.com








Wednesday, October 03, 2012

Roselle

6 comments
Sudah lama tidak menulis di sini.  Saya tidak mahu memberi alasan kerana apa sahaja yang saya tulis ia hanyalah alasan semata-mata.

Sebenarnya, semasa mandi pagi tadi saya ternampak labah-labah di siling bilik air.  Saya fikir sudah tiba masanya saya letak posting baru di sini kerana blog saya dan labah-labah sangat sinonim.  Saya terfikir sesuatu tentang labah-labah dan ingin kongsi di sini.

Namun, saya fikir adalah lebih baik saya warnakan sedikit blog ini dengan gambar-gambar yang telah lama saya ambil dan ingin kongsikan.  

Memperkenalkan...POKOK DAN BUAH ROSELLE!!!

Roselle atau nama saintifiknya Hibiscus Sabdariffa adalah dari spesis bunga raya.  Setelah Cik Roselle menjadi mangsa barulah saya tahu mangsa saya itu dari kalangan kaum Hibiscus.  Ya, nampaknya keturunan Homo Sapiens yang sedang menaip ini akhirnya baru sedar yang dia telah memakan (atau meminum?) bunga raya dalam bentuk jus.   
 
Penglibatan saya dan Abangku di dalam dunia Roselle ini bermula apabila Ibu Mertuaku memberikan benih Roselle untuk kami tanam di ladang sekangkang kera di sebelah rumah kami.  Abangku begitu gigih membajai pokok bunga raya ini dan saya hanya gigih menyiramnya apabila ada kelapangan.  Kemudian, beliau juga gigih menuai hasilnya sambil menyahsemuthitamkan buah-buah tersebut, sedangkan saya hanya gigih memerhati.  Ini kerana, saya perlu menyimpan tenaga untuk memproses jus roselle di kilang dapur kami.









Inilah buah Roselle yang cantik menawan berwarna merah hati.


Ini pula biji buah roselle apabila dibelah dua.  Bagaimana jika kita wujudkan perumpamaan baru "umpama biji roselle dibelah dua"?  Oh, saya patut tunjuk buah roselle apabila tua tetapi saya sudah beri kepada bos saya pula.  Beliau memang peminat jus roselle yang tegar.


Ini kelopak buah roselle tadi.  Boleh dikopek dengan jari sahaja atau belah bahagian bawah buah dan keluarkan bijinya.  Kelopak inilah yang akan kita jadikan jus soli.

 
 
Rebus kelopak roselle dengan air secukupnya sehingga mendidih dan air berwarna merah.


 Lebih merah daripada ini, ya.  Bolehlah tambah gula dan didihkan lagi.  Saya lebih suka air gula berasingan supaya senang hendak ditokok dan ditambah jus itu bila hendak lebih rasa roselle semasa minum.

Setelah siap, tapiskan.  Hampasnya boleh dikisar dan ditapis untuk mendapatkan pati.  Jika tidak mahu dikisar, boleh rebus hampas tadi sekali lagi tetapi dengan jumlah air yang sedikit.  Tapiskan lagi airnya apabila telah mendidih.  

Hampas roselle ini boleh dibuat halwa juga tetapi saya belum buat eksperimen :D


 
Bila hendak minum, kalau hendak lebih lazat, pastikan warna bancuhan lebih merah daripada di atas ini juga kerana  lebih pekat, lebih terasa kerosellannya.  Macam Ribena.  Kelasssssss kau Rinhoneykurma!

 
10-15 biji roselle boleh menghasilkan separuh botol jus yang kurang pekat.


 
Inilah pokok roselle yang merimbun.


 
Kalau suka dan stress, boleh baring juga di bawahnya.


 
Anak pokok roselle yang sedang meningkat remaja.



 
Ini pula bunga roselle.  Subhanallah, cantik!  Kembang di waktu pagi dan kuncup bila petang.  Sudah jadi buah, bunga ini tiada lagi.


 


 
Buah yang berteritip di dahan-dahannya.  

Selain melalui biji benih, pokok roselle juga boleh ditanam melalui keratan batang.  Cantas dan cucuk sahaja di tanah.  Saya sudah buat eksperimen.  Dahan yang saya cacak itu telah mengeluarkan buah walaupun baru setinggi satu kaki!  Comel betul.  Kecil-kecil sudah pandai berbuah... :-D

Selain tinggi dengan Vitamin C, ia juga dikatakan boleh mengurangkan kolesterol dan anti-oksida.  Bolehlah tanya pakcik Google untuk keterangan lebih lanjut.  Saya juga tidak risau memberikan jus roselle original recipe kepada anak saya yang baru berumur setahun setengah (model yang berbaring di bawah pokok roselle tadi) kerana tiada bahan pengawet dan tiada pewarna tiruan.  Dapatlah juga dia merasa air berwarna selain susu :-D

Wow .. puas hati saya dapat bercerita panjang sedikit kali ini.  Sehingga bertemu lagi.  Jagalah diri!


 

Aku, Dia dan Lagu Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal


This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates