Sunday, March 26, 2017

Paya Indah Wetlands 2017 Part 1

0 comments
Semangat pula saya nak update blog dengan henfon.  Sebenarnya sebab cerita masih panas. Kalau dah sejuk nanti jadi lupa dan basi.

Hari Khamis yang lalu, sempena cuti sekolah, saya terfikir untuk melakukan eco-tourism.  Mulanya rakan sekerja saya beritahu, Hari Keluarga pejabatnya akan diadakan di Paya Indah Wetlands.  Saya pun terus bertanya Pakcik Google apakah rupa paras si Wetlands tu?  Banyak entri sudah lama tetapi beberapa blog entri dalam tahun 2015 dan 2016 amat membantu. Maka, setelah berbincang, mesyuarat tingkap kami memutuskan untuk pergi pada 23 Mac 2017 pada hari Khamis. 

Saya pun berangan boleh juga sewa basikal di Paya Indah Wetlands. Sudah bertahun tak naik basikal. Saya sungguh bangga mengutarakan idea eco-tourism ini kepada Abangku kerana impak kewangan adalah sangat minimum. Kawan-kawan saya panggil ini adalah staycation instead of vacation. Yes, we stay at home not to vacate. 

Pagi itu, dengan bersarapan keropok lekor, kami pun bergerak ke Paya Indah Wetlands. Masing-masing bersiap siaga dengan backpack cap Quechua yang berisi air dan lampin pakai buang Pants XXL.  Kami terlupa bawa topi. Binocular pula tiada jadi kami mengharap ketajaman mata kami sahajalah jika ternampak burung yang pelik.  Burung yang pelik adalah selain gagak, merpati, tekukur dan gembala kerbau.

Pada mulanya saya stress kerana bimbang jika terlepas melihat badak air secara dekat kerana masa bertolak agak terlewat dari perancangan. Rhino feeding antara 10.00 - 10.30 pagi. Ingatkan perlu ke kaunter pendaftaran. Rupanya kaunter pendaftaran tutup. Oh... sebelum itu di pintu pagar masuk saya nampak welcome signboard Paya Indah Wetlands.  Saya fikir balik nantilah ambil gambar di situ. Oleh kerana staf di situ pun agak blur tentang sewaan basikal, beliau menyuruh kami terus ke belakang ke bangunan pentadbiran. Dalam perjalanan ternampak signboard menghala tempat badak air jadi kami terus menuju ke arah tempat si Rhino. Ada juga beberapa keluarga di situ... fuh rezeki kami. Rhino masih makan rumput di situ. Besar juga. 2 ekor. Tak tahu pula yang mana jantan atau betina. 




Comel kan? Tapi awas, jauhkan diri dari tembok dan jangan buat berani hulur tangan atau nak tepuk belakang atau kepalanya macam tepuk kucing. Sekali dia ngapppp ahaaa... badak air juga mampu mengejar manusia sebab boleh lari sepantas pelari Olimpik. Kau hado?  Apa ingat aku gemuk aku tak boleh lari laju?  Haa... makan sayur jadi kuat!

Setelah puas melihat Rhino kami ke kolam buaya pula.  Crocs feeding hanya dilakukan pada Sabtu dan Ahad. Jadi kami lihat buaya yang agak statik sahajalah. Apa yang agak thrilled adalah mengambil gambar buaya dengan henfon kerana tembok berpagar dengan jaring halus bertutup sehingga bahagian atas. Lensa kamera seperti mata saya jadi saya suruh sahajalah si henfon ni intai di celah jaring.



Air yang tenang jangan disangka tiada buaya

Cak!!

Ooo nyorokkk yaaa...

Comel... mungkin masih remaja tak macam yang atas tu

Dilarang mengganggu dengan membaling apa-apa untuk mengacah Sang Buaya ini semua. Tak kelakar okay?  Kau bagi aku makan hujung minggu je.  Aku lapar tahu takkk?

Oh penatnya update blog guna henfon...!


Monday, March 20, 2017

Hiduplah Bagai Seorang Pejuang

0 comments
Saya suka berkongsi puisi ini yang ditulis oleh salah seorang pensyarah yang dihormati di tempat kerja saya.  Semoga menjadi penyuntik semangat dan pengubat duka.  Ganbatte! 





Hiduplah Bagai Seorang Pejuang

Pejuang perlu jujur
Dirinya boleh menegur
Juga sedia untuk ditegur
Langkahnya tidak mundur
Pandangannya jelas teratur 
Umpama bidak di papan catur 
Sentiasa tawaduk tidak takabbur 
Tindakannya tak melulu berterabur
Semangat kental tak mudah kendur
Keikhlasan dalam lafaz bicara ditutur
Biar penat namun rohaninya tetap subur

Saudaraku tabahlah
Hidup tidak selalu mudah
Ada saat senang dan susah 
Cabaran dan dugaan itu lumrah
Di puncak gunung atau ceruk lurah 
Satu saat pasti akan kembali pada Allah 
Carilah redha Nya dan sentiasalah berserah 
Mengharapkan toyyibah dunia hingga ke jannah

Bila berada di puncak dunia
Sentiasa sedar diri mu hamba
Tunduklah pada Maha Pencipta 
Bila hati resah gelisah disapa duka
Sentiasalah insaf dan pasrah pada Nya 
Tunduk dan sujudlah bermunajat berdoa
Rahsia Allah itu tak siapa yang dapat menduga
Pintu rahmat Nya kan sentiasa terbuka buat semua

#biarkalahberkalikalimengalahjangansekali
#mintalahpadaNyakebaikanbersama
#jumuahmubarakahbuatsemua

musafir senja
17 mac 2017/ 19 jamadil akhir 1438, kuis bsp




Monday, March 06, 2017

Tabayyun

0 comments
Assalamualaikum,

Wow.. I have not blogging for almost 4 years!!! hehe...

I would like to share this for a start.  I don't know why it's hard to find about Tabayyun posted on Malaysian website.  I can find many of it on the Indonesian web.

Fortunately, I have found this link ‘Tabayyun’ in the age of social media.

Check and verify before we believe.  Check and verify before we share if we care.




 

Aku, Dia dan Lagu Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal


This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates