Thursday, July 26, 2012

Kelas Matematik


Saya tidak pasti sejak bilakah kelas matematik dimulakan di pasar malam dan di bazar Ramadan.  Mungkin baru 5 tahun kebelakangan ini.

Pembeli :  Bagaimana nak kira kuih ini semua?


Peniaga :  1 40sen.  5 kuih RM2.


Pembeli yang dompetnya penuh :  Beri saya karipap RM2, donut RM2.


Pembeli yang dompetnya kempis :  2 donut 80 sen kan?


Pembeli yang nampak peluang :  Saya mahu donut 2, karipap 2, burger ring 1.


Ada peniaga melakukan promosi  dengan memberi diskaun untuk jumlah tertentu pembelian.


Ada peniaga menggunakan psikologi-lemah-matematik untuk mendapat jualan lebih banyak.


Saya cukup benci kaedah kedua di atas kerana terasa seperti dipermain-mainkan.  Ini soal wang.  Apa sahaja berkaitan wang adalah serius!

2 comments on "Kelas Matematik"

Siti R on Sun Jul 29, 10:51:00 PM said...

Hahaha..itu sebabnya aku tak suka beli kuih...lemah matematik punya pasal..kihkih

Kurma on Wed Aug 01, 08:35:00 AM said...

Ko pandai wat kuih.. ko jual plak lepas ni hihiihih

 

Aku, Dia dan Lagu Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal


This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates