Friday, February 06, 2004

Hari Raya Korban


Hampir seminggu dah lepas Hari Raya Aidiladha, tapi baru sekarang aku nak tulis cerita. Banyak nak tulis sebenornya, tapi bila nak tulis.. hilang idea pulak. Apedaa pelik. Raya Haji aku balik hari Sabtu. Itu merangkap berhari raya, balik bulanan sekaligus tengok Abah sakit.

Abah sakit jantung, kencing manis ngan paru-paru berair. Iskk.. baru je keluar hospital tu. Aritu seminggu dok spital masa Raya Cina. Everytime aku takde, misti dia sakit sampai kena masuk spital. Dulu masa aku kat US pun sama jugak. Tak dapat aku berbakti kat dia masa dia kat spital. Tp Alhamdulillah, akak2 aku semua balik.. so adala org nak bawak dia ke sana. Tu la Abah ni.. Mak dah banyak kali cakap, pantang2 skit. Kot2 ada kencing manis sbb tengok badan Abah besor sangat. Nak wat camne.. selera tekak dia.

First day raya.. aku ngan Abangku pergi UTP.. tolong hantor komputer adik aku si Atan. Aku pun tingin sangat nak pi UTP tu.. masa pegi rasa jauh gile. Bila balik rasa dekat plak. Org kate pokok2 bagi salam kat kita, bila kita datang tempat tu first time ek? Yg aku tau.. separuh jalan aku membuta :P.
Balik dr UTP singgah umah pak sedara Abangku.. umah Pak Chor. Dapatla sepinggan nasik.. siap dapat main ngan kera lagi. Kera ke monyet ntah.. lupa lak aku. Ala... yg kecik je tu.. warna kelabu2 tu. Yg ada kat umah Pak Chor tu.. anaknya, ada org bagi. Jinak jugak.. bestlah main ngan dia..maklumla aku ni tak penah main ngan kera. Haii cute betul.. beso anak kucing je. Balik umah cite kat Mak, bising sekejap la org tua tu. Tabik2la katenye, takut terkenan baby ni. Aku malas la cakap banyak, kang kata derhaka lak. Tp aku cakapla.. insya-Allah takde apa2.. bukannya aku aniaya binatang tu. BTW, nama kera tu.. Awang Si Ungge..

Raya ke-2 pagi2 dah kuor ke pasor. Balik pasor masak. Lepas masak.. mintak permission Abangku nak merendek ngan Mak, Anim ngan Eta. Tinggalla dia jaga Abah ek.. sambil main2 ngan anak kucing yang Anim kutip kat stesen bas kelmarin. Si Anim bagi nama kucing tu Monyet, tapi aku panggil dia Nyomet.. maknanya Comel hehehe.. kudikk..kudikk..nyometttt.. Balik merendek, makan2, kemas2.. terus balik PJ.

Sebelum balik aku salam Abah, dan aku cium pipi dia. Walaupun aku rasa malu, tapi aku rasa nak tunjuk sayang aku kat Abah. Rasa nak sebak pon ada. Ngan Mak pon aku cium pipi.. dan mintak mahap sbb terkasar bahasa. Yela.. dia asik bising2 masa aku tengah drive.. gabra la aku.. time tu aku tegurla dia mintak jangan cakap2.. tak sangka lak dia rasa aku cakap kasor..emmm...

Sampai PJ, lepak umah mentua lak.. makan2 situ baru balik. Kira ok jugakla Raya Korban kali ni.. walaupun aku tak dpt jumpa member2..

0 comments on "Hari Raya Korban"

 

Aku, Dia dan Lagu Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal


This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates