Wednesday, May 24, 2006

Retak Seribu


Semalam masa aku drive on the way balik umah dari tempat kerja.. cermin ketaku tetiba je pecah. Menjerit aku.. tapi nasib baik aku bleh kontrol stereng lagi .. brake sket... pastu aku stop ke tepi kat bus stop.. dedekat simpang ke kawasan perumahan aku. Mcm kena baling batu .. mcm kena tembak pun ada... nak kata batu sangat mustahil sbb depan aku kete biasa.. bukanla lori bawak batu atau pasir.

Menggeletar aku.. terus call Abangku. Abangku suruh pi bengkel dekat-dekat situ. Aku takut nak jalan..takut cermin tu roboh atas aku.. siap ada bunyi lerik2 lagi dia meretak lagi banyak. Aku tanya Abangku nak bukak tingkap ke tak ke .. tah macam2 soklan aku tanya sebab aku takut sangat cermin tu hempap aku. Tu pun ada serpihan dia terlekat kat jari aku..tapi halus je la tak berdarah pun, rasa sakit sikit je. Abangku suruh pakai sunglasses (nasib baikle aku ada spek itam yg tak penah aku guna pun utk drive dlm keto).. jalan slow-slow ke bengkel. Aku tak pasang hazard pun takut org confused tapi Abangku kata sepatutnya aku pasang hazard haha.. hmm..

Sampai je bengkel taukeh tu terkejut tengok. Aku kata dia pecah sendiri.. taukeh tu kata maybe kena batu. Aku cakap tak mungkin la. Ingatkan sempat siap semalam jugak, rupanya dorang nak tutup pukul 7, masa tu pukul 6 dah. Dia suruh ambik kereta harini. Aku call Abangku.. kitorang dah takde pilihan.. nak carik bengkel lain memang aku tak berani la ngan cermin tu makin bising bunyi lerik2 dia. Mmg tak nampak jalan punya.. Taukeh kata, kena charge RM300++ kira okla tu kot.

Nasib baik Abangku shift pagi semalam, so dia dah nak balik pun time tu. Aku lak malas nak tunggu dia kat bengkel..aku menapak ke nursery.. adala 15min jalan kaki. Malam tadi Abangku pergi balai polis wat report sebab road tax koyak jugak. Dia nak beli makanan pasar malam lepas wat report.. aku tunggu sampai pukul 10 takde gak balik2.. naik risau plak. Aku call pun tak angkat..aku syak atas motor la. Dlm 10.30pm baru balik.. rupaenya dia kata gile lama wat report sbb skang report semua kena buat sendiri.. taip kat komputer. Report dahla kena wat 2 kali sebab yg 1st tu dia tak tulis road tax koyak. Tu pun polis tu suruh dia pegi balai polis Sg Buloh sebab pegawai yg bertugas uruskan pasal ni kat sana. Takkan nak gi sana lak jauh tu.. try2 call nasib baik takyah gi.. pegawai tu dengar cerite je, dia kata kira settle la arini amik salinan report untuk bawak pi JPJ. Udahle polis PJ salah bagi nombor Balai Sg Buloh.. takde dlm perkhidmatan. Polis pun pelik apsal lak tak dpt.. skali tanya operator nombol salah ceh.. aperaaaaa...

Memula tak sangka lak kena wat report .. tu pun abang ipar yg suruh wat report..sebab dia ejen insurans Takaful kitorang.. barule tau. Tapi ye la.. melibatkan road tax, memang kenala kan.

Ngeri lak aku semlm.. aku bygkan cermin pecah secara beretika ni pun aku dah kena serpihan.. kalau eksiden dengan impak serta momentum perlanggaran tu.. apetah lagi. Allah telah menyelamatkan aku. Aku harus menyanyi lagu Raihan, Syukur ni.

3 comments on "Retak Seribu"

Anonymous said...

Retak menanti belah

Azhaezah on Thu May 25, 05:08:00 PM said...

Kisah seorang wanita cekal!

Kurma on Thu May 25, 05:19:00 PM said...

chaiyuk..chaiyuk...
ganbatte ne..

 

Aku, Dia dan Lagu Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal


This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates