Wednesday, October 07, 2009

Arab Bisu


Seorang pensyarah berbangsa cina dari negara China datang ke pejabatku.  Beliau ingin meminta bantuan berkenaan dengan sistem.  Rakanku yang baik hati pun membantu.  Sebenarnya beliau pernah datang ke pejabatku sebelum ini.  Walaupun pernah berurusan, aku akan hanya berbalas senyuman dan anggukan bila bertemu dengannya di kafeteria.

Aku sangat kagum kerana pensyarah itu boleh berbahasa Melayu dengan baik walaupun ada pelat cina.  Siapa kata Bahasa Melayu tak standard?   Orang dari China pun boleh cakap melayu.

Aku sibuk di mesin fotostat ketika itu membuat salinan borang tuntutan perubatan dan resit perubatan.  Duit punya pasal mestilah ada backup.  Kulihat urusan pensyarah itu selesai dan dia pun hendak keluar.

Ketika berjalan melalui tempat aku berdiri, dia dengan beramah mesra dan gembira sambil memandangku mengucapkan, "Barakallahu minkum."

Entah aku rasa dia sebut macam tu.  "Barakallah" tu aku rasa memang pasti.  "Minkum" tu pula aku rasa macam betul.  Aku pun dengan ramah tidak tahu hendak menjawab apa.  Mulutku hampir-hampir hendak membalas dengan, "Minna wa minkum taqabbal ya kariiim".

Namun sempat otakku memberi arahan agar mulut tidak menjawab, cukup sekadar melemparkan senyuman.  Akibat tindakan refleksi mulut yang dihalang bercakap maka aku tersengih sahaja kepadanya.  Lagak macam bangla yang baru hari pertama bekerja di kedai mamak.

Nasib baik aku tak jawab...



3 comments on "Arab Bisu"

Siti R on Wed Oct 07, 09:02:00 PM said...
This comment has been removed by the author.
Siti R on Wed Oct 07, 09:04:00 PM said...

Jwb ler barakallahu minkum too...arab campur omputih...hehe..

Kurma on Thu Oct 08, 11:05:00 AM said...

haha siti.. tul gak ek..
husband aku suruh jawab "sadaqallahul aziiim"..

 

Aku, Dia dan Lagu Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal


This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates