Thursday, June 14, 2007

Memori Pokok Ceri - Langkah Pertama


Dalam tahun 1995-1997, sepanjang tempoh belajar di kolej, aku masih belum mengenal Internet. Kalau ada pun Internet di kolejku ketika itu hanyalah pada penghujung semester akhirku di situ. Itupun atas inisiatif pensyarah yang mendaftarkan Internet di makmal komputer dan aku percaya ketika itu mereka menggunakan perkhidmatan dial-up.
Itupun menurut cerita rakan-rakan yang prihatin tentang kewujudannya, mereka terpaksa berbaris panjang untuk menggunakan Internet.

Jadi ketika itu, aku tak tahu apa itu e-mail, laman web apetah lagi blog. Rujuk sini untuk sejarah blog, http://en.wikipedia.org/wiki/Blog. Ketika itu, aku hanya menulis secara manual di dalam diari hanya untuk suka-suka (seperti juga sekarang), atau untuk sessi luah bicara diri :D.

Dalam kebosanan dan kedinginan di pejabat ini, biasanya aku akan mula rindukan saat-saat aku berada di Pullman, Washington semasa aku mendapatkan ijazahku. Aku memang sering merindui saat-saat ketika berada di sana. Tidak keterlaluan jika aku katakan, aku begitu menghargai setiap detik di sana sehinggakan apabila aku terasa sedih, down, demotivated, aku akan merasa gembira apabila mengingat suasana dan pengalaman ketika di sana.

Bukan aku tak cintakan negara sendiri, tetapi pengalaman berada di rantau orang itu sudah pasti tidak sama dengan pengalaman lain. Memandangkan aku tidak mempunyai blog pada masa itu, pengalaman-pengalaman atau segala kenangan di sana hanya terpahat dalam ingatanku sahaja. Diari yang ada pun sudah kubuang. Kalau ada pun hanyalah luahan rasa sunyi ketika di sana, bukannya pengalaman indah yang sering terbayang di mata.

Di kesempatan ini aku akan menulis memori itu bila aku rasa ingin melakukannya. Manalah tahu cerita-ceritaku nanti akan memberi inspirasi kepada yang membaca atau setidak-tidaknya kenangan itu tersimpan secara digital di sini. :D
Sekiranya blog ini masih bertahan dan umurku panjang, dapatlah kuceritakan pengalamanku kepada cucu cicitku nanti.. haha berangan.

0 comments on "Memori Pokok Ceri - Langkah Pertama"

 

Aku, Dia dan Lagu Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal


This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates