Thursday, August 05, 2010

Membaca Menghilangkan Tekanan


Kesibukan pada waktu kebelakangan ini memberi kekangan untuk saya mengemaskini blog kesayangan saya ini.  Hari-hari saya berazam untuk meletakkan entri terbaru, namun sebulan kemudian baru saya berpeluang untuk melakukannya.

Ketika ini saya sedang bercuti dan mengambil kesempatan untuk berkongsi sesuatu sebelum saya keluar untuk berjumpa teman-teman sebentar lagi.  Ketika ini juga lagu My Way dendangan Frank Sinatra berkumandang di radio yang terletak di atas peti ais di dapur saya.  Sungguh kena lagu dan tema entri kali ini.  Feeling rasanya, beb....  ehhehe...
Ya, kebelakangan ini ada sesuatu yang menguji.  Ujian biasa mungkin,  kerana Allah tidak akan menguji hambaNya dengan sesuatu yang tidak bisa ditanggungnya.  Kita harus sentiasa berdoa dan menggunakan kesabaran dan kebijaksanaan untuk mengharungi dugaan itu.  Tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan kerana jika tiada penyelesaian ia bukanlah masalah, tetapi itu namanya cari pasal hahaha... Masalah akan datang kepada kita selagi kita masih hidup dan kita harus bersyukur kerana ia tanda kita masih bernafas di alam fana ini.  Ia tanda kita masih ada peluang memperbaiki diri sebelum kita dipanggil kembali dan sebelum penghakiman sebenar.

Kenapa saya masih tidak menceritakan membaca boleh menghilangkan tekanan?  Untuk tidak menghampakan tajuk di atas, marilah saya ceritakan sedikit.  Pagi tadi di waktu Subuh, saya telah membelek satu dokumen.  Ia merupakan valuation report hartanah yang sedang dalam proses pembelian.  Ia merupakan pengalaman pertama saya membaca valuation report.  Saya baca sehingga habis, ada peta, ada pelan rumah dan gambar rumah dengan langit berwarna biru.  Usai membacanya tiba-tiba saya rasa begitu lega seolah-olah apa yang sentiasa bermain di pundak fikiran saya hilang begitu sahaja.  Tumpuan saya benar-benar kepada isi kandungan valuation report tersebut.  Subhanallah.. memang benarlah membaca itu boleh menghilangkan tekanan hatta membaca sebuah valuation report.  Bayangkan tentu lebih besar hasilnya jika yang dibaca itu sebuah al-Qur'an.

Sekarang, selesai membaca entri saya ini, adakah kalian dapat rasakan sedikit kelegaan?  Saya pasti tentu ada sedikit rasa selesa di hati kalian kerana kalian baru sahaja membaca ... :)






4 comments on "Membaca Menghilangkan Tekanan"

Siti R on Thu Aug 05, 09:11:00 PM said...

Haaa...leganyaaa...rasa....Taktau nak komen apa dah...

Kurma on Sun Aug 08, 09:02:00 AM said...

ko lagi lega kalau ko update blog ko tu

Siti R on Sun Aug 08, 11:19:00 PM said...

Dah update dah...lalalala...

Woohoo..nak tau apa word verification kat bwh ni? 'methi' la beb...mcm mak iti pulak...hehe..

Kurma on Fri Aug 13, 01:34:00 PM said...

nama ko popular bukan sahaja di mekah.. malahan di blogger.com hahaha

 

Aku, Dia dan Lagu Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal


This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates