Friday, August 13, 2010

Mengatasi Marah


Ramadhan bulan yang suci...
Rahmat melimpah dari Ilahi...(2x)
Banyakkan amal di bulan ini... (2x)
Wajah muslimin selalu berseri... (2x)

Terngiang-ngiang bait lirik lagu ini setiap kali menjelang Ramadhan.  Ramadhan Mubarak!  Ramai antara kita merasa gembira dengan ketibaan Ramadhan.  Inilah masanya hendak turunkan berat, mengatasi amarah atau melatih diri menjadi lebih sabar dan insaf.

Bila sebut marah ni, teringat pula insiden yang pernah saya alami.  Mengapa mereka marah rasanya tidak perlulah diceritakan.  Nanti malu pula mereka sebab mereka sudah tua.

Apa yang penting saya baru terfikir, ketika mereka marah, saya turut marah.  Terlupa segala 90/10 Rules atau menarik nafas panjang atau beristighfar.  Apa yang sibuk lakukan ketika itu, saya meminta mereka bersabar.  Siapa yang boleh bersabar ketika marah? Siapa? Siapa?  Beritahu saya siapa boleh bersabar ketika marah?  Minta bertenang? Lagilah tidak boleh dipakai.  Cakap memanglah senang.

Walau bagaimanapun, saya membuat bedah siasat terhadap diri sendiri dan mendapat sesuatu.  Bak kata rektor saya, bedah siasat atau post-mortem bukan untuk menyalahkan sesiapa. Ia adalah menjawab dua persoalan:
1) What we have done that we should not have done
2) What we have not done that we should have done

Saya tidak sepatutnya meminta mereka bersabar.  Saya sepatutnya bertanya adakah mereka marah?  Jika benar mereka marah (memang sudah nyata mereka marah) saya patut meminta mereka INGAT ALLAH seterusnya menarik nafas dan BERISTIGHFAR semasa nafas dilepaskan.  Jika perlu, saya sepatutnya membimbing mereka membaca Ayat Kursi.

"Istighfar Tuan-tuan dan Puan-puan.. istighfar..."

"Tarik nafas dalam-dalam.. ikut saya.. istighfar Tuan Puan.. istighfar!"

Jika mereka begitu marah dan bertanya, "Kami begitu marah.  Kami tidak boleh istighfar!"

Sambil menggeleng kepala saya sepatutnya menjawab "Innalillah....."  

1 comments on "Mengatasi Marah"

Siti R on Fri Aug 13, 09:03:00 PM said...

Ni citer pasal konvo aritu ke? Iskh3..sabar, Rin, sabar....

 

Aku, Dia dan Lagu Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal


This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates