Wednesday, October 10, 2012

Pengakuan & Berhati-hati


Walaupun saya orang IT, saya juga manusia.  Saya telah terpadam satu posting hari ini.  Jadi saya kena taip semula.  Perasaan saya ketika ini, seperti minum air kosong ketika tidak haus  (mencilok ungkapan Tuan Bahruddin Bekri dalam buku Penulis Yang Disayang Tuhan).

Sebenarnya, saya hendak cerita tentang logik dalam membuat kesimpulan.

Contoh 1
Premis 1 :  Kelas A pandai
Premis 2 :  Ahmad pandai.
Kesimpulan :  Ahmad dari Kelas A  (Kesimpulan ini salah kerana tidak semestinya Ahmad dari Kelas A dan tidak semestinya hanya kelas A yang pandai).

Contoh 2
Premis 1 :  Kelas A pandai
Premis 2 :  Ahmad dari Kelas A
Kesimpulan :  Ahmad pandai  (Kesimpulan ini betul kerana Ahmad dari kelas A dan sudah dinyatakan Kelas A pandai).

Dalam mentafsir hadith, kita mesti berhati-hati supaya tidak membuat generalization seperti Contoh 1 di atas.  Eloklah kita berguru dengan yang alim dalam bidang tersebut.

Huii... tawarnyaaa air ni!  Rasa sudah tidak boleh telan.  Ok..chow!


4 comments on "Pengakuan & Berhati-hati "

Siti R on Sat Oct 13, 06:00:00 PM said...

Deep ni deep..

Kurma on Mon Oct 15, 03:04:00 PM said...

Ye.. betul tu.. Deep Purple (sebab hari ini aku pakai baju warna purple)

Siti R on Wed Oct 17, 12:10:00 AM said...

Oh, purple warna yg bagus...ia boleh merangsang daya kreativiti dan imaginasi. Utk bilik bacaan/bilik utk menulis, sgt sesuai dicat dgn warna purple *tetiba*

Kurma on Tue Oct 23, 12:29:00 PM said...

Aku tau maksud ko tu.. aku tau...

 

Aku, Dia dan Lagu Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal


This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates